Sprzątanie to czynność wymagająca systematyczności, wkładu pracy, pomysłu na sprawne wykonanie, dokładności i odpowiedniego czasu.
Cleaner zajmując się sprzątaniem od 25 lat, potrafi stwierdzić i oszacować ile, która czynność może zająć czasu i które prace wymagają wyjątkowej uwagi i z jaką częstotliwością należy je wykonywać. Do każdego sprzątania dobrze jest mieć ułożony plan.
Lista od A do Z pomoże uzmysłowić sobie, na jakie miejsca firmy porządkowe zwracają szczególną uwagę podczas wykonywania usługi sprzątania w biurze, magazynie, czy pomieszczeniach socjalnych.
A
anemostaty – są to elementy, który montuje się na wylotach nawiewów w mechanicznej instalacji wentylacyjnej (kratka wentylacyjna) . Pełnią funkcję praktyczną, jak i dekoracyjną. Z uwagi na ich montaż na suficie, nie zwracamy na nie uwagi, ale chociaż 2 x w roku powinny zostać one odkurzone, gdyż są po prostu zbieraczem kurzu.
armatura – zarówno ta znajdująca się w łazience oraz w kuchni wymaga od nas delikatnej, ale częstej pielęgnacji. Osad kamienia, detergentów (mydła, żeli do kąpieli czy tłuszczu) powodują namnażanie się bakterii i drobnoustrojów.
B
biurko – należy minimum 2 x w tygodniu usunąć z niego kurz i przetrzeć środkiem pielęgnacyjnym do mebli
blaty w kuchni – do jego umycia wystarczy ściereczka nasączona woda z płynem do naczyń. Nie stosujmy detergentów, które mogą zmatowić powierzchnię. Blat dobrze jest zawsze przetrzeć do sucha, co jednocześnie go wypoleruje.
C
czajnik – często dotykany, przez różne osoby, oprócz przetarcia obudowy, wymaga również odkamieniania. Wystarczy do wody dosypać lub dolać kwasek cytrynowy, zagotować, odczekać 15-20 minut i wylać roztwór z czajnika. W celu zredukowania smaku i wypłukania pozostałości po kwasku, wodę w czajniku należy ponownie zagotować i wylać.
D
dezynfekcja – kluczowy element inaugurujący zakończenie procesu sprzątania. Bez niego sprzątanie staje się niekompletne. Klamki, uchwyty, wyłączniki, należy pamiętać o ich odkażeniu.
E
ekspres do kawy – regularnie czyszczony będzie parzył dobrą, pachnącą kawę. Należy pamiętać o codziennym czyszczeniu spieniacza do mleka, wężyka doprowadzającego mleko do urządzenia oraz pojemnika na fusy, tacce oraz kratce ociekowej.
ekrany – do ich czyszczenia możemy wykorzystać miotełki lub szczotki do kurzu. Dobrze jest użyć płynu do czyszczenia LCD, który ma również działanie antystatyczne.
F
firanki – zbieracz kurzu, który stwarza, że wnętrze pomieszczenia staje się przytulne. Firanki dobrze jest odświeżyć co 2 tygodnie, pozbędziemy się w ten sposób kurzu, który może stać się przyczyną alergii.
G
glazura – glazurę na całej powierzchni myjemy 2 x w miesiącu, miejsca przy wannie, brodziku, zlewie 1 x w tygodniu. Pozwoli to na zachowanie minimum higieny w naszym otoczeniu. Możemy do tego celu użyć ściągaczki/ myjki do szyb. Aby nie pozostały żadne zacieki. glazurę należy przetrzeć do sucha.
H
higiena – zachowanie higieny na wysokim poziomie zapewnia nam komfort, eliminuje bakterie, grzyby drobnoustroje i wirusy. Miejsca najbardziej narażone na utrzymywanie się bakterii to klamki, włączniki, framugi drzwi, obrzeża drzwi – nie każdy chwyta bezpośrednio za klamkę.
I
instalacja podsufitowa – nowoczesne przestrzenie zachwycają odsłoniętą strukturą podsufitową/ surowy wygląd nadaje wnętrzom niebagatelny wygląd, ale ma też swoje wady, zbiera dużo kurzu, który w efekcie opada na biurka, urządzenia biurowe, na stoliki w kuchni. Jedynym skutecznym sposobem na taki kurz jest systematyczne odkurzanie elementów na wysokości, 2 razy w roku to minimum.
J
jadalnia – zapraszamy do przeczytania naszego artykułu: https://cleaner.com.pl/jak-utrzymac-porzadek-w-biurowej-kuchni-coffee-pointach/
K
kurz – nie ma miejsca w którym by kurz nie osiadał. W bardzo łatwy sposób przenosi się z miejsca na miejsce. Jedyny sposób na ograniczenie jego powstawania jest systematyczne odkurzanie i stosowanie produktów antystatycznych do podłóg i mebli.
kuchenka mikrofalowa – mikrofalówkę najlepiej jest umyć po każdym użyciu, wówczas cały proces czyszczenia zajmuje około 2 minut. Wystarczy suchą ściereczką przetrzeć wnętrze urządzenia. W przypadku zaschniętych plam, włóżmy do mikrofali miseczkę z wodą i nastawmy czas na 4 minuty. Zaschnięte zabrudzenia wyczyścimy z łatwością. Czyszczenie mikrofali, to również mycie z zewnątrz. Pamiętajmy o drzwiczkach, gumowych elementach czy wentylatorach. Raz w miesiącu należy gruntownego umyć mikrofalówkę.
klimatyzacja – element w pomieszczeniu, który wiemy, że jest, ale nie zwracamy na niego uwagi, to błąd. Klimatyzacja również wymaga wykonania kilku zabiegów, aby w pełni nam służyć. Systematyczne czyszczenie filtrów i dezynfekcja dedykowanym preparatem, to minimum czynności jakie powinniśmy wykonać we własnym zakresie. Pamiętajmy, że zawsze możemy wezwać fachowca, ale wówczas zwróćmy uwagę, czy podczas czyszczenia zdemontuje on całą obudowę klimatyzatora, jeśli tego nie zrobi, usługa nie zostanie w pełni wykonana. Przypilnujmy, aby tak się nie stało.
kosze na odpady – oprócz wymiany worków kosze muszą również być systematycznie myte i dezynfekowane, 2 x w miesiącu to takie minimum
kamery – na obudowie kamer również gromadzi się kurz, a że jest to element zawieszony dosyć wysoko, podczas odkurzania elementów na wysokości (lamp, czujników dymu), również należy je uwzględnić
L
lodówka – nie czekajmy, aż z lodówki zacznie wydobywać się brzydki zapach. Jeśli mamy okazję przemywajmy na bieżąco półki lodówki, wówczas kompleksowe mycie lodówki raz w miesiącu wystarczy. Więcej na temat sposobów pod linkiem https://aniaradzi.pl/porady/sposoby-na-umycie-lodowki-zalecenia-firmy-sprzatajacej_-wp21/
lampy (żyrandole) – odkurzamy, przecieramy 2 x w roku. Zbierający się kurz na lampach może stwarzać zagrożenie pożarowe. Kurz może się zapalić, sukcesywnie zmniejszany jest strumień światła, lampy wydzielają większą ilość ciepła przez co generują więcej prądu i zwiększają koszty eksploatacji, żarówki/ lampy szybciej się zużywają.
lustra z reguły przecieramy na bieżąco z zachlapań od wody, czy odcisków palców, całe lustra należy umyć raz w tygodniu
M
meble – czyścimy z kurzu suchą ściereczką i przecieramy płynem pielęgnacyjnym lub antystatycznym
mopy – mopy po każdym użyciu muszą zostać bardzo dobrze wypłukane, ich niewłaściwa pielęgnacja powoduje namnażanie się bakterii i drobnoustrojów. Mopy raz w tygodniu dobrze wyprać w pralce. Zawsze suszymy je rozłożone na płasko, aby się nie odkształciły.
muszla klozetowa – mycie i dezynfekcja jednocześnie. To główna zasada sprzątania. Czyścimy muszlę wewnątrz szczotką, z zewnątrz używamy miękkie ściereczki. Pamiętamy o desce sedesowej.
N
nogi krzeseł – przecierając podłokietniki, odkurzając/ piorąc siedziska i oparcia, często zapominamy o nogach krzeseł, a to również element do posprzątania
niszczarki – opróżnianie niszczarek z zawartości, wymiana worka, i przetarcie z zewnątrz suchą ściereczką, taki zakres prac zazwyczaj należy do firm sprzątających
O
okna – zachęcamy do lektury https://cleaner.com.pl/jak-umyc-okna-bez-smug/ jest tu wiele ciekawych porad związanych z myciem okien
odkurzanie – jeśli odbywa się po kompleksowym sprzątaniu (odkurzyliśmy elementy na wysokości, umyliśmy okna, wytarliśmy kurze z mebli, wyrzuciliśmy śmieci z koszy) wykonujemy na końcu. Mamy wówczas pewność, że żaden kurz czy nam nie spadnie na podłogę.
ozonowanie – aby wykonać zabieg ozonowania pomieszczenie powinno być posprzątane. Szerzej na temat ozonowania/ dezynfekcji na naszym blogu https://cleaner.com.pl/ozonowanie-czym-jest-i-dlaczego-warto-je-stosowac-w-firmie-i-biurze/
odmrażanie – lodówki, jeśli nie posiada systemu no frost, wykonujemy raz w miesiącu, wówczas dokładnie myjemy całą lodówkę i zamrażarkę, pamiętając o uszczelkach
P
posadzki – czyszczenie, zamiatanie, odkurzanie, mycie posadzek wykonujemy według potrzeb. Częstotliwość mycia zwiększa się wraz ze zmiana pogody w deszczową. Posadzki w celach pielęgnacyjnych możemy zabezpieczać lub odświeżać poprzez polimeryzację.
prysznic – pracochłonna czynność, którą należy wykonać raz w tygodniu. Umycie i dezynfekcja uszczelek, miejsc silikonowanych oszczędzi nam przygody z pleśnią i grzybem
piekarnik – czyścimy po każdym użyciu. Zakres czyszczenia może ograniczyć się do włączenia funkcji samoczyszczenia lub zwiększyć do bardziej inwazyjnego z użyciem dedykowanych preparatów do piekarnika. Pamiętajmy, że powłoka piekarnik podczas pracy z czasem wypala się i chłonie coraz bardziej zapachy z produktów, które w nim przygotowujemy.
R
rolety (żaluzje)- w zależności czy wykonane są z materiału, metalu, czy drewna, zawsze najpierw odkurzamy z dwóch stron, a następnie na materiałowych możemy zaprać na wilgotno plamy. Pozostałe żaluzje przecieramy lekko wilgotną ściereczką z płynem antystatycznym. Dla ułatwienia żaluzje drewniane czy metalowe ułóżmy w pozycji zaciemniające pomieszczenie.
S
strefy często dotykane – dezynfekujemy zawsze po zakończonym sprzątaniu preparatem o stężeniu alkoholu 60%
szafki w kuchni – oprócz przecierania frontów szafek z zewnątrz, musimy pamiętać o ich środkach oraz korpusach. Na gorze szafek zbiera się bardzo dużo tłustych zanieczyszczeń. Kompleksowe czyszczenie raz w miesiącu przyniesie zadowalający efekt.
T
toaleta – gruntowne umycie całej toalety należy wykonać 1 raz w miesiącu przy założeniu, że co tydzień dezynfekujemy i myjemy najważniejsze elementy (wc, deska sedesowa, zlew, wanna, brodzik)
U
urządzenia biurowe – przecieramy lekko wilgotną ściereczką, możemy wykorzystać preparat do czyszczenia mebli i przedmiotów z tworzyw sztucznych, czyścimy 2 razy w tygodniu
W
wyrzucanie śmieci – segregacja do kolorowych worków, kontrola, które worki mogą zostać ponownie wykorzystane, systematyka i mycie koszy
wentylatory – należy systematycznie przecierać z kurzu wiatrak oraz metalową obudowę. Obudowę silnika może odkurzyć odkurzaczem.
Z
zmywarka – najlepiej mieć ustalony stały plan na czyszczenie zmywarki: 1 raz w tygodniu wyciągamy i myjemy filtr, 1 x na dwa tygodnie przecieramy urządzenie wewnątrz wraz z uszczelkami, 1 x na miesiąc/ półtora czyścimy zmywarkę nastawiając program na najwyższa temperaturę i najdłuższy program
Reasumując
Kompleksowe i przemyślane działania związane z pracami porządkowymi dają możliwość szybkiego ale dokładnego zaprowadzenia porządku. Dobra organizacja pracy w przypadku dużych powierzchni podział sprzątania na strefy przyczynia się do podniesienia efektywności, zaspokaja potrzeby i wnosi same korzyści.
Warto wykorzystać wiedzę i doświadczenie wiodących firm sprzątających w strefie utrzymania porządku.
„Kropla drąży skałę, nie przez siłę, ale przez upór czyli wytrwałość i regularność” – Jacek Walkiewicz