Benchmarking to warsztat do doskonalenia organizacji w swojej firmie i popularny program wśród czołowych firm o światowym zasięgu.
Gdy przedsiębiorstwo z niewyjaśnionych przyczyn traci szybko na rynku swoich klientów, ma problemy z pozyskaniem nowych, rozpoczyna walkę o uzyskanie przyczyny dlaczego tak się dzieje, z czego to wynika. Konkurencja na rynku usług porządkowych jest bardzo duża, dlatego warto przyjrzeć się, co nas tak poróżniło względem konkurencji. Rynek usług porządkowych jest wymagający i dynamicznie się zmienia.
Może się okazać, że przeprowadzona analiza w naszej firmie, w porównaniu z konkurencją nie wypada zbyt korzystnie.
Odpowiedzmy sobie na kilka ważnych pytań
- pracownicy – czy rozumieją swoje zadania i czy się z nich wywiązują
- efektywność działania – czy stosowane standardy są wystarczające a może przestarzałe
- techniki sprzedaży – czy metody, które wykorzystujemy do sprzedaży są interesujące dla klienta
- cele – czy jesteśmy ukierunkowani na właściwą grupę docelową
Musimy zastanowić się, czy wszystkie powyższe elementy są spójne, czy cele, które sobie założyliśmy są osiągane i czy właściwie ukierunkowane.
Analiza
Może się okazać, że przeprowadzona ocena wykaże, że w firmie zatrudnienie pracowników jest niedostosowane do potrzeb firmy a produkty, które wykorzystujemy do realizacji umów porządkowych są zbyt niskiej jakości, lub jesteśmy zbyt mało elastyczni do aktualnych potrzeb grupy docelowej.
Benchmarketing pozwala precyzyjnie wskazać obszary o małej efektywności, pozwalając w ten sposób zapobiec dalszej destrukcji firmy i zdecydowanie pomoże wpłynąć na polepszenie funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Czym jest benchmarking?
W holdingu ideą benchmakingu jest porównywanie się z najlepszymi firmami związanymi z działalnością utrzymania czystości na rynku, aby na podstawie ich wyników wyznaczać cele strategiczne i szukać obszarów dalszego rozwoju dla firmy.
W dłuższej perspektywie, firma:
- poprawi jakość swoich działań
- wypracuje nowe rozwiązania
- wpłynie na chęć poszukiwania nowych pomysłów
- stanie się bardziej czujna i skuteczna
- powróci do miana lidera w branży usług porządkowych
Cały proces polegający na benchmarkingu musi być ciągły, nie wystarczy raz skorzystać z tego rodzaju rozwiązania. To swego rodzaju niekończąca się optymalizacja, analiza własnej efektywności, przemodelowanie i wdrożenie rozwiązań stosowanych przez konkurencję.
Rodzaje benchmarkingu
- procesowy – wymaga szeregu szkoleń dla kadry zarządzającej, podnoszenia efektywności wraz z konkurencyjnością
- produktowy – to analiza produktu, który oferujemy klientowi pod względem jakości i różnorodności
- funkcjonalny – poszukiwanie innowacji w swoim sektorze usług, by stać się konkurencyjnymi
- organizacyjny – jakie zmiany należy wprowadzić na już, aby usprawnić działania firmy
- strategiczny – “burza mózgów”, ustalenie wspólnych celów działania, zbadanie kluczowych czynników dla sukcesu rynkowego
- wewnętrzny – porównanie sposobów realizacji tych samych funkcji w różnych komórkach organizacji firmy
- konkurencyjny – jak wypadamy na tle innych firm z branży
Korzyści z benchmarkingu
Każde porównania prowadzą do wniosków, a następnie przekładają się na działania. Obserwacja działań konkurencji jest motywacją do wprowadzenia szybkich udoskonaleń, uruchomienie wyobraźni i doskonalenia poza do tej pory wyznaczonymi kanonami. Inicjowanie procesów szkolenia i doskonalenia, wdrażanie dobrych pomysłów. Zdefiniowanie koncepcji rozwoju, celów strategicznych, ożywienie i aktywizacja wszystkich komórek w firmie będą miały pozytywny wpływ na długofalowy rozwój firmy.