Nie bez przyczyny ktoś nadał pomieszczeniom nazwy: biuro, chill room, kuchnia, toaleta. Każdą z tych stref sprzątamy inaczej, ponieważ do każdej używamy innych środków/preparatów chemicznych oraz innych ściereczek.
Jednym z zadań firm świadczących usługi porządkowe jest utrzymanie w idealnym porządku biurowej kuchni, aneksu, miejsca spożywania posiłków wszystkich pracowników biura. Porządków w biurowych kuchniach, aneksach, czy jadalniach nie można uogólniać, jest to zadanie wymagające dużej dyscypliny od obu stron. Ustalony harmonogram sprzątań zazwyczaj obejmuje 1-3 wejścia do takiego pomieszczenia, jest to przede wszystkim uzależnione od wielkości firmy i ilości jej pracowników .
Kuchnie biurowe z reguły nie są za duże i jednocześnie może przebywać w nich niewielka ilość osób.
Prace w kuchni możemy podzielić na dwie części- porządki codzienne i sprzątanie cykliczne np. jeden raz w tygodniu czy dwa razy w miesiącu.
W tym czasie wykonuje swoje obowiązki, które polegają głównie na:
Sprzątanie codzienne
- starcie blatu i stolików
- ustawienie krzeseł
- załadowanie i wyładowanie zmywarki
- ręczne umycie naczyń
- sprzątnięcie przy ekspresie do kawy (umycie tacki, wężyka do mleka, dosypaniu kawy)
- sprzątnięcie przy dystrybutorze wody
- przetarcie z zewnątrz frontów szafek
- przetarcie z zewnątrz lodówki i mikrofalówki
- uzupełnienie materiałów higienicznych i chemicznych (mydło w płynie, ręczniki papierowe, płyn do naczyń, ściereczki, gąbeczki)
- umycie posadzki
- dezynfekcja miejsc często dotykanych (klamki, poręcze, uchwyty od lodówki, mikrofalówki, włączniki)
- wyniesienie śmieci i wymiana worków w koszach.
Sprzątanie cykliczne
- umycie wewnątrz szafek i szuflad
- umycie płytek na ścianie
- umycie krzeseł
- doczyszczenie posadzki (doczyszczenie fug)
- umycie lodówki wewnątrz
- usunięcie z lodówki przeterminowanych produktów
- umycie mikrofalówki wewnątrz
- odkamienienie czajnika
- umycie okien
- odkurzenie żaluzji
- odkurzenie elementów na wysokości (wiszących lamp, elementów podsufitowych, kamer, czujników dymu, itp.)
Kuchnia to miejsce spożywania posiłków, odpoczynku, picia kawy, integracji pracowników, dlatego zapewnienie czystości w tym miejscu jest niezwykle ważne.
Pracownicy biura pracują często w niestandardowych godzinach, dlatego harmonogram sprzątania musi być elastyczny i odbywać się kilka razy w ciągu dnia.
Środki czystości
Dobór środków czyszczących i pielęgnacyjnych ma duże znaczenie, ponieważ odpowiednie preparaty zwiększają efektywność pracy nie niszcząc powierzchni. Firmy porządkowe korzystają z bogatego asortymentu, który oferują producenci chemii, mają dostęp do produktów najwyższej jakości. Dedykowane płyny, mleczka, środków odtłuszczających, preparaty do czyszczenia stali nierdzewnej, preparaty nabłyszczające, płyny do dezynfekcji blatów i urządzeń kuchennych są na co dzień stosowane w tej branży.
Jak to działa
Firma utrzymująca czystość w biurze po zapoznaniu się ze zwyczajami, schematami i przyzwyczajeniami panującymi wśród pracowników biura staje się pomocna i wydaje się prawie “niewidoczna” podczas wykonywania swoich czynności. Nawiązanie wspólnego porozumienia pomiędzy pracownikami biura i serwisem sprzątającym pomaga w lepszym i spójniejszym funkcjonowaniu.
Schematyczność działania firmy porządkowej przyczynia się do właściwego funkcjonowania przestrzeni kuchennej. Kuchnię należy przygotować i zdezynfekować przed otwarciem biura. Serwis poranny uzupełnia ręczniki kuchenne, płyn do mycia naczyń, dosypuje kawę do ekspresu, uzupełnia cukier, wyjmuje czyste naczynia ze zmywarki i ustawia w szafkach. Kolejne sprzątanie, w zależności od ustalonego harmonogramu odbywa się około południa. Wówczas pracownik sprzątający wyciera stoliki, ustawia krzesła, uzupełniane materiały higieniczne i spożywcze. Ostatnie sprzątanie odbywa się wieczorem, gdzie prace serwisu porządkowego są bardziej zaawansowane. Serwis wieczorny odkurza podłogę w kuchni, myje ją, wyrzuca śmieci, czyści ekspres do kawy, przeciera fronty szafek, mikrofalówkę, lodówkę, włącza zmywarkę, czyści zlew i armaturę. Tak przyjęty schemat sprzątania sprzyja utrzymaniu porządku w kuchni.
Każdy w spokoju może wykonywać swoje czynności i nie wchodzić sobie w drogę. Miłym gestem jest, gdy pracownicy biura mają chęć wkładania brudnych naczyń bezpośrednio do zmywarki. Przestrzeń kuchni wygląda wtedy dobrze i inni pracownicy biura mogą z niej swobodnie korzystać. Pracownik porządkowy wykorzysta zaoszczędzony czas na sprzątnięcie innej części kuchni.
Firma porządkowa pilnuje godzin sprzątania, by pracownicy biura cieszyli się czystą i higieniczną przestrzenią.
„Kuchnia jest sercem biura.”